مروری بر ابعاد و دیدگاه­های آنلاین سنجش کیفیت خدمات مبتنی بر وِب

دکتر محمد طالقانی

دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

میثم کاویانی[1]

كارشناس ارشد مديريت مالي دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقيقات تهران

رضا یزدانی

كارشناس ارشد مدیریت بازرگانی - بازاریابی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک

چکیده

از آنجا که ایجاد مزیّت رقابتی برای بقای کسب و کارها لازم و ضروری به نظر می رسد، شیوه­ی نوین در ارائه­ی خدمات که ارتباط بسیار نزدیکی با تکنولوژی اطلاعات وارتباطات دارد، از جمله عوامل بسیار مهم در ایجاد مزیت رقابتی برای شرکتها، موسسات مالی و ... در جذب مشتریان و رضایتمندی آنها می باشد. آنچه که امروزه مهم می­باشد رابطه­ی بین کیفیت خدمات ارائه شده و رابطه تنگاتنگ آن با رضایتمندی و وفاداری مشتریان می­باشد، که بدین منظور از سروكروال[3] مي‌توان در مطالعات بازاريابي جهت اندازه گیری در شناسائی ابعاد كيفيت خدمات برتر يا ضعيف استفاده نمود. اما با وجود شیوه های نوین در ارائه­ی خدمات شرکتهای خدماتی و موسسات مالی از جمله بانکها، دامنه های کیفیت خدمت سنتی دیگر نمی­تواند مستقیماً به کار رود و بر این اساس در این مقاله بر آنیم  با نگاهی نوین به سروكوال و تحت عنوان کیفیت خدمات آنلاین[4]، به دیدگاه­های مختلف نسبت به ابعاد آن از منظر صاحبنظران امر بپردازیم.

واژه ای کلیدی: کیفیت، کیفیت خدمات، کیفیت خدمات سنتی، کیفیت خدمات آنلاین.



[4] Online Service Quality